Galerie Mildam – Rienk Kruiderink


Evenementgegevens

  • Datum:

Het werk van Rienk Kruiderink is te zien bij Galerie  Mildam, van 2 april t/m 2 juni, Schoterlandseweg 37,  8454KB  Mildam.
De opening van deze expositie op 2 april is tussen 14.30 en 15.00 en wordt door de kunstenaar zelf verricht.
Openingstijden: vr-, za- zondagmiddag van 14.00 – 17.00 uur.
Tijdens de opening, zondag 2 april, zijn alle vaste kunstenaars zo veel mogelijk aanwezig.

Het werk van Kruiderink is een product van zijn verbeelding. Hij werkt zonder plan, er is geen voorbeeld, geen aanleiding naar de waarneming. Het wit van het papier nodigt hem uit om een lijn te zetten, een begin, een onvoorspelbare gebeurtenis.
Het worden veel lijnen. De  hand zoekt, het oog reflecteert. Al tekenend en arcerend openbaren zich mogelijkheden die naar een voorstelling leiden, wat die voorstelling zal behelzen is voor hem een verrassing. Zijn handelen is een avontuurlijk proces op weg naar een te ontdekken visuele uitdrukking.
De uitkomst van het werk van Kruiderink kan als een enscenering van verhalende elementen worden opgevat waarin vaak de mens figureert. Wat doet hij of zij daar? Is er sprake van overleg, wordt er onderhandeld? Er valt veel te gissen, ook voor hem zelf. Vervreemding wordt daarbij niet geschuwd.
Zelf zegt hij dat zijn tekeningen gelezen kunnen worden als verhaalfragmenten, maar dat het verhaal nog geschreven moet worden. Hij gebruikt zijn tekeningen niet om het letterlijke te verkondigen, maar juist om het merkwaardige, het onverwachte, of de onderlinge spanning te laten zien.
De laatste jaren is zijn werk klein van formaat. Het heeft een ambachtelijke en klassiek gevormde basis in het gebruik van pen en kleurpotlood. In de uitwerking komen modernistische tendensen tevoorschijn, vanwege voorstelling, compositie en kleurgebruik. Hij begint altijd met zwarte balpen. arcerenderwijs kan daarmee in gelaagdheden worden gewerkt. Het kleurpotlood komt tevoorschijn wanneer genoeg beeld daartoe aanleiding geeft. Er komt geen gummetje aan te pas. Wel typex, een wonderlijk middel dat beeld kan afdekken, kan doen verkleuren, of waarmee witte lijntjes getrokken kunnen worden. Deze materiaalkeuze heeft weinig status in de beeldende wereld, maar in de hand van Kruiderink worden er prachtige resultaten mee bereikt.
Zijn advies: ga er met je neus bovenop staan en ontdek wat de tekeningen te bieden hebben.

Het werk van Kruiderink is een product van zijn verbeelding. Hij werkt zonder plan, er is geen voorbeeld, geen aanleiding naar de waarneming. Het wit van het papier nodigt hem uit om een lijn te zetten, een begin, een onvoorspelbare gebeurtenis.

Het worden veel lijnen. De  hand zoekt, het oog reflecteert. Al tekenend en arcerend openbaren zich mogelijkheden die naar een voorstelling leiden, wat die voorstelling zal behelzen is voor hem een verrassing. Zijn handelen is een avontuurlijk proces op weg naar een te ontdekken visuele uitdrukking.

De uitkomst van het werk van Kruiderink kan als een enscenering van verhalende elementen worden opgevat waarin vaak de mens figureert. Wat doet hij of zij daar? Is er sprake van overleg, wordt er onderhandeld? Er valt veel te gissen, ook voor hem zelf. Vervreemding wordt daarbij niet geschuwd.

Zelf zegt hij dat zijn tekeningen gelezen kunnen worden als verhaalfragmenten, maar dat het verhaal nog geschreven moet worden. Hij gebruikt zijn tekeningen niet om het letterlijke te verkondigen, maar juist om het merkwaardige, het onverwachte, of de onderlinge spanning te laten zien.

De laatste jaren is zijn werk klein van formaat. Het heeft een ambachtelijke en klassiek gevormde basis in het gebruik van pen en kleurpotlood. In de uitwerking komen modernistische tendensen tevoorschijn, vanwege voorstelling, compositie en kleurgebruik. Hij begint altijd met zwarte balpen. arcerenderwijs kan daarmee in gelaagdheden worden gewerkt. Het kleurpotlood komt tevoorschijn wanneer genoeg beeld daartoe aanleiding geeft. Er komt geen gummetje aan te pas. Wel typex, een wonderlijk middel dat beeld kan afdekken, kan doen verkleuren, of waarmee witte lijntjes getrokken kunnen worden. Deze materiaalkeuze heeft weinig status in de beeldende wereld, maar in de hand van Kruiderink worden er prachtige resultaten mee bereikt.
Zijn advies: ga er met je neus bovenop staan en ontdek wat de tekeningen te bieden hebben.